niedziela, 21 września 2014

Portret i tło

Laura Van Den Hengel Laura Van Den Hengel Laura Van Den Hengel Laura Van Den Hengel

Laura Van Den Hengel (1962, Amsterdam, Holandia) - współczesne holenderskie malarstwo realistyczne: akt, portret, martwa natura. Znana z intensywnego koloru i wyrafinowanego warsztatu malarskiego realistka uprawiajaca portret i akt, biorąca za temat kobiety o typowej urodzie.  Swoje bohaterki przedstawia w sposób mocny i wyrazisty, portret sięga do tradycji wielkich mistrzów. Bogaty, realistyczny drugi plan, pełen szczegółów - często przestrzeń z odległą perspektywą. Cztery obrazy Akt nad rzeką (1998), Akt kobiecy na tle biblioteki (1999), Akt przy fontannie (1998), Akt kobiecy na klatce schodowej (1998) cytujemy za http://lauravandenhengel.tumblr.com/.

http://lauravandenhengel.tumblr.com/
http://artodyssey1.blogspot.com/
http://tumview.com/lauravandenhengel
http://useum.org/artist/Laura-van-den-Hengel
http://tvorchestvof.blogspot.com/2014/05/laura-van-den-hengel.html
http://iamachild.wordpress.com/2012/04/28/laura-van-den-hengel-1962-dutch/
http://figurationfeminine.blogspot.com/2010/06/laura-van-den-hengel-1962.html
http://www.arteaunclick.es/2014/09/laura-van-den-hengel-pintura-retrato-desnudo-figuracion-realismo.html
https://conchigliadivenere.wordpress.com/2015/03/09/laura-van-den-hengel-1962-dutch/

poniedziałek, 15 września 2014

Hiszpański realizm w czerni i bieli

Bernardo Torrens ,akt, akt kobiecy i portret Bernardo Torrens ,akt, akt kobiecy i portret Bernardo Torrens ,akt, akt kobiecy i portret

Bernardo Torrens (1957, Madryt, Hiszpania) jest malarzem-samoukiem, który już dziś zaliczany jest do klasyki hiszpańskiego realizmu i wymieniany obok takich nazwisk jak Zurbarán, Ribera, Sánchez Cotán, Velázquez. Torrens ma za sobą studia medyczne, co owocuje perfekcyjną znajomością anatomii. Specjalizuje się w aktach i portretach kobiecych. Często wymieniany jest też jako hiperrealista, ale głębia psychologiczna jego portretu ukazuje linię artystyczną odmienną od Ventrone i Otriza.

https://klimtbalan.wordpress.com/2009/07/05/bernardo-torrens-la-redencion-de-los-cuerpos/
http://www.meiselgallery.com/lkmg/artist/works/detail.php?wid=1634&aid=32
http://www.artslant.com/ny/articles/show/29061
http://www.pinterest.com/pin/336292297146990193/
http://www.pinterest.com/pin/336292297145251731/

piątek, 12 września 2014

Chen Shaoli: zderzenie światów

Chen Shaoli ,akt, akt kobiecy i portret Chen Shaoli ,akt, akt kobiecy i portret Chen Shaoli ,akt, akt kobiecy i portret Chen Shaoli ,akt, akt kobiecy i portret Chen Shaoli ,akt, akt kobiecy i portret
Chen Shaoli (Chiny)

Artyści chińscy pracujący na Zachodzie  jak Wei Dong (New Jersay, USA) czy Lui Liu (Kanada) wykorzystują wyniesioną z Chin tradycyjną ekspresję malarską, łącząc ją ze stylistyką malarstwa klasycznego. Budują obraz Chin jako kraju o niewyczerpanym rezerwuarze kulturowym. Artyści pracujący w Chinach eksperymentują z nowoczesnymi Zachodnimi technikami i stylami malarskimi, w tym z modernizmem i realizmem (np. współczesnym realizmem amerykańskim). Wnikliwiej przyglądają się konfrontacji cywilizacyjnej jaka dziś ma miejsce na Dalekim Wschodzie. Chen Shaoli maluje tak lub tak - wedle potrzeb, pokazując niezwykłą elastyczność i sprawność warsztatową.

http://www.daokedao.ru/2013/12/16/kitajskij-hudozhnik-che-n-shaoli/#more-38282
http://cuadernoderetazos.wordpress.com/pintura/chen-shaoli-%E9%99%88%E5%B0%91%E7%AB%8B/
http://www.artnet.com/artists/chen-shaoli/past-auction-results

środa, 10 września 2014

Raj według Li Xiaoxuan

Li Xiaoxuanakt, akt kobiecy i portret Li Xiaoxuanakt, akt kobiecy i portret Li Xiaoxuanakt, akt kobiecy i portret
Li Xiaoxuan (Chiny)

Eden to cykl 14 obrazów, w których Raj znajduje się na Ziemi i ma postać  widzianego z chińskiej perspektywy  Zachodniego Świata. W kuszeniu Adama symboliczne jabłko nie gra roli - jeśli nawet jest, to jest zapomniane i porzucone. Odrzucone tak jak cywilizacja Zachodu odrzuciła mit. Adam jest obojętny, przestrzeń Raju  pozbawiona flory, uschnięte Drzewo Życia sterczy ze szczeliny fabrycznego komina, rajskie zwierzęta to bezpańskie psy i koty. Kolorystyka jest żywa, obrazy uwodzą dekoracyjną formą.

http://lixiaoxuan.arts.cangcn.com/
http://lixiaoxuan.arts.cangcn.com/zxzt.aspx?aName=lixiaoxuan&aid=259
http://www.daokedao.ru/2009/10/18/edem-bez-kitajcev/#more-6420

Piekło-niebo w fotografii Sebastião Salgado

Sebastia~o Salgadoakt, akt kobiecy i portret Sebastia~o Salgadoakt, akt kobiecy i portret
Sebastião Salgado (Brazylia)

Upiększanie nędzy jest częstą przyczyną krytyki Salgado.  Faktem jest jednak, że obrazy Salgado oglądane są chętniej i żyją dłużej niż drastyczne reportaże prasowe. Do nich się powraca. Zagubiona przy pierwszym oglądaniu treść odkrywana jest przy kolejnych odsłonach. Powstaje refleksja. Niektóre z  fotografii Salgado  są łagodniejsze niż inne - pokazują ludzi w równowadze z naturą.  W stosunku do nich pojęcia bogactwa i ubóstwa zawodzą. Ich kondycję wyznacza nie brak dobytku, ale brak potrzeb. Te obrazy trafiają w mit raju utraconego.

http://www.pinterest.com/pin/119204721360090905/
http://www.gdapress.it/it/index.php/43198/arte/genesi-sebastiao-salgado-milano-loggia-dei-mercanti.html

wtorek, 9 września 2014

Foto-grafika, afrykańskie inspiracje: David Nal-Vad i Denis Rouvre

Denis Rouvre, akt, akt kobiecy i portret Denis Rouvre, akt, akt kobiecy i portret Denis Rouvre, akt, akt kobiecy i portret Denis Rouvre, akt, akt kobiecy i portret
"Co-Incidence": wspólny projekt rzeźbiarza i malarza Davida Nal-Vada i fotografika Denisa Rouvre. Seria powstała jako wynik potraktowania fotografii jako "podkładu" dla twórczości malarskiej.

David Nal-Vad urodzony w 1954 roku rzeźbiarz francuski, który część swojego dzieciństwa spędził w Gabonie i po odbyciu studiów artystycznych we Francji powracał do Gabonu w poszukiwaniu artystycznych inspiracji. David Nal-Vad na na swoim koncie ponad 80 wystaw.

Denis Rouvre (Francja), absolwent l'École Louis Lumie`re w 1987 roku specjalizuje się w fotografii portretowej. Jego prace były publikowane w wielu gazetach, jak Elle, Geo, GQ, L'Équipe, Télérama, Te^tu, L'Express, Le Monde, Le Nouvel Observateur, Libération, Madame Figaro, Marie-Claire, Photo, Premie`re, Psychologie Magazine. Jego prace zostały wytypowane i wystawione na Rencontres d'Arles w 2005. Fotografie ocalałych z tsunami w Japonii publikowane w The New York Times Magazine zdobyły 3 miejsce World Press Photo 2012 w kategorii portretu. Otrzymał drugą nagrodę World Press Photo w 2013 roku serię Sumo oraz nagrodę Hasselblad Masters w 2012 roku. Seria After meeting zdobyła II miejsce w konkursie Sony World Photography Award 2011, a seria Lamb drugie miejsce World Press Photo 2010. (http://fr.wikipedia.org/wiki/Denis_Rouvre)

Serię Photos-peintures i poświęcony jej artykuł  Ethnic w wird.com.ua  anonsujemy również ze względu na ich relacje z wcześniej prezentowaną fotografią Jimmiego Nelsona. Oczywista różnica jest ta, że Nelson tworzy artystycznie piękny dokument, podczas gdy seria Ethnic Denisa Rouvre jest realizacją projektu plastycznego będącego wynikiem etnicznej inspiracji. Pokrewieństwa z Nelsonem wyraźnie widać w innych, dokumentalnych seriach Denisa Rouvre dostępnych na jego stronie http://www.rouvre.com/.

http://www.nalvad.com/photos-peintures.php
http://www.rouvre.com/
http://www.fotografenwerk.com/02-37-fotograf-Denis-Rouvre.htm
http://fr.wikipedia.org/wiki/Denis_Rouvre
http://wird.com.ua/archives/98877
http://500photographers.blogspot.com/2011/04/photographer-278-denis-rouvre.html
http://debuenosaires-conamor.blogspot.com/2013/01/ethnic-by-denis-rouvre-david-nal-vad.html
http://www.anti-glamour.ru/denis-rouvre-proekt-ethnic-25-foto/

czwartek, 4 września 2014

Alex Berkun: formy tajemnicze

Alex Berkun, akt, akt kobiecy i portret Alex Berkun, akt, akt kobiecy i portret Alex Berkun, akt, akt kobiecy i portret

Alex Berkun (Kijów, Ukraina) pełną tajemniczego napięcia fotografią przypomina Constantine Gedala. Kreowane przez niego obrazy nie są jednak tak narratywne. Jest to raczej stan napięcia utrwalony w jednej chwili, bez próby uchwycenia czasu i przemijania. Berkun posługuje się i detalem i krajobrazem. Modelka może wypełniać kadr, a może być jedynie akcentem w przestrzeni. Dlatego trudno jest zdefiniować styl Berkuna wskazując trzy lub cztery fotogramy. Natomiast strona autora zaprojektowana jest niezwykle starannie. Podróż przez nią to prawdziwa przyjemność.

http://alexberk.wix.com/alexberkun
http://alexberk.wix.com/alexberkun#!portraits/c199t
http://photographers.ua/pictures/user/895/
http://www.photodom.com/member/AlexBerkun
http://500px.com/AlexBERKUN

Evgeniy Maximov Mokhorev: dokument artystyczny

Evgeniy Maximov Mokhorev , akt, akt kobiecy i portret Evgeniy Maximov Mokhorev , akt, akt kobiecy i portret Evgeniy Maximov Mokhorev , akt, akt kobiecy i portret Evgeniy Maximov Mokhorev , akt, akt kobiecy i portret
Evgeniy Maximov Mokhorev (Sankt Petersburg Rosja)

Pokrewieństwo fotografii Mokhoreva z tym co robią Shakhabalov i Makhoymi  wydaje się oczywiste - prosty statyczny akt-portret, często połączony z portretem klasycznym. Jednak uważny obserwator dostrzega w tych obrazach napięcie, którego nie było u poprzednich dwóch autorów.  W przedstawionej powyżej czwórce ów element oczekiwania i niepokoju wprowadza delikatnie zarysowana ciąża. W innych fotografiach niepokój "lokalizuje się" w rozmaitych i bardzo różnych elementach obrazów.  Kropkę nad "i" stawia film http://vimeo.com/2267755, który plasuje fotografię Mokhoreva gdzieś w pobliżu nurtu moralnego niepokoju  w fotografii i filmie amerykańskim i brytyjskim lat 60-tych i 70-tych, czy francuskiej nowej fali. To mocna fotografia.

http://www.photosight.ru/users/2041
http://www.nailyaalexandergallery.com/artist/evgeny-mokhorev
http://nakedworldofmars.tumblr.com/tagged/E.-Mokhorev
http://wird.com.ua/archives/346410
http://vimeo.com/2267755
http://vimeo.com/53068857
https://vimeo.com/ondemand/33052/53068857