Rudolf Kartelin (Armenia/Rosja)
Wczesne fotogramy Kartelina mają przesuniętą i ograniczoną kolorystykę imitującą obrazy pokryte pożółkłym werniksem. Późniejsze nabierają pełnych barw (np [383], [307]), ale wciąż nie tracą klasycznej malarskiej estetyki. Chociaż Kartelin należy do pierwszych fotografików, którzy świadomie odwołują się do tradycji
malarskiej, ostatecznie nie jest on pod tym względem szczególnie oryginalny. To samo robi Zahar Rise, w przewrotny i kpiarski sposób Vladimir Arkhipov,
a niewątpliwie do arcydzieł w tej kategorii należy seria Underexposed Jeffa Barka.
Drugą charakterystyczną cechą fotografii Kartelina jest odrzucenie ikony "Venus pudica". W tym względzie Kartelin jest bliski współczesnym realistom amerykańskim (Nelson Shanks), mistrzom Wczesnego Renesansu (Meit, Behem), czy El Greco. Kobiety Kartelina nie są "piękne" - są płodne, inteligentne, pewne siebie.
Wreszcie, trzecią cechą jest głęboka afirmacja życia, pozostająca w przeciwieństwie do chłodnej (Jo Schwab), depresyjnej (Erwin Olaf), a czasami mrocznej (Justyna Neryng) fotografii Zachodniej. O taką afirmację trudno od czasów Rubensa. Dopiero te trzy elementy wzięte razem stanowią o oryginalności Kartelina. Kartelin odwołuje się do tradycyjnej malarskiej kompozycji nie dla samej eksploracji metod cyfrowych, ale dla swoistego antydatowania własnej fotografii. Jakby próbował zmieniać bieg historii sztuki. <<czytaj więcej >>
http://kartelin.gallery.ru/
http://wird.com.ua/archives/19297
http://www.photosight.ru/users/172887/
http://www.lifeisphoto.ru/photo.aspx?id=653515
http://69images69.blogspot.com/2013/11/rudolf-kartelin.html
http://photo.net/photodb/member-photos?user_id=4010572
http://en.www.lensart.ru/album-uid-1ee0-aid-409b-sh-1.htm
http://perdidojournal.blogspot.com/2008/11/rudolf-kartelin.html
http://www.b177.ru/foto_portret/273-fotograf-rudolf-kartelin-58-foto.html
http://nam4you.ru/photography/uslugi/osnovyi-kartelina